Greklands himmelska platser: en resa i Athosmunkarnas fotspår
Resans namn hänvisar till himmelen på två sätt. För det första geografiskt. Vi rör oss på ett område som inkluderar två platser, med en referens till himmelen i båda namnen: Meteora i Thessalien och Ouranoupolis i Halkidiki. Det förstnämnda ortnamnet kommer från det grekiska adjektivet metéoros, som kan betyda ”upphöjd över jorden“, “svävande” eller “hög”. Det sistnämnda ortnamnet betyder ”himmelska staden”. Dessutom besöker vi berget Olympos, som ända sedan Antiken har förknippats med gudarnas värld, på ett eller annat sätt.
Det himmelska är också resans huvudsakliga inriktning, eftersom vi utforskar Det heliga berget Athos’ kolossala andliga arv, så som det gestaltar sig idag i en rad manliga och kvinnliga kloster på fastlandet. Utöver besök i dessa andliga miljöer tillbringar vi också några dagar i Thessaloniki som bär spår av många olika världar samtidigt: nutidens Grekland, den grekiskromerska antiken, det judiska och osmanska arvet och inte minst Kyrkans och helgonens liv i staden.
Reseledaren teol. dr. Johannes Pulkkanen har bland annat lett en lång rad resor till det heliga berget Athos, Valamoklostret i Ryssland, Georgien, Armenien och det karmelitiska Spanien. Han har också forskat i klostrens spiritualitet samt undervisat i teologiska ämnen på universitetsnivå.

DESTINATION Grekland mellan Ouranoupolis och Meteora
PRIS 13 750 kr
PERIOD 19-26 september 2020
AVRESEORT Stockholm, andra orter möjliga med anslutningsflyg
RESELEDARE Johannes Pulkkanen
INKLUDERAT I RESAN
Flygresa t/r Thessaloniki Del i dubbelrum
Halvpension Alla inträden
Reseledare från Sverige Lokala engelsktalande guider
Alla transporter enligt programmet En flygmåltid
EJ INKLUDERAT I RESAN
Lunch Dricks (summa anges senare)
Reseförsäkring Avbeställningsskydd
SVÅRIGHETSGRAD Detta är en bussresa men vi promenerar mycket i Thessaloniki och i Meterora. Det förekommer trappor. De lokala guiderna talar engelska.
AVBESTÄLLNINGSSKYDD Avbeställningsskyddet kostar 6 % av resans totalpris. Du hittar information om det i detta produktfaktablad.
ENKELRUMSTILLÄGG Plats i ett delat dubbelrum ingår. Enkelrumstillägget är 2050 kr.
ANMÄLNINGSAVGIFT När du bokar resan betalar du en anmälningsavgift (deposition) på 2000 kr per person. Resten av priset ska betalas senast en månad innan avresa.
SISTA ANMÄLNINGSDAG 1 juni 2020
Rekommenderad reselitteratur ”Pilgrim på Athos : munkarnas rike” av George Cristea och Bengt Knutsson
“The Mountain of Silence: A Search for Orthodox Spirituality” av Kyriacos C. Markides
1

Lördag 19/9: Ouranoupolis

Direktflyget från Arlanda med SAS avgår kl. 16.40 och vi ankommer till Thessaloniki kl. 20.40 lokal tid (= kl. 19.40 i Sverige).  Måltid ombord ingår. Vår buss kör oss direkt till det trivsamma Hotell Makedonia i Ouranopolis. Transfern tar ca 2 timmar. Efter incheckning, kan den som vill ta ett nattligt bad i Medelhavet eller en liten promenad i hamnen och stadens övriga centrum.
2

Söndag 20/9: Ormylia

Efter frukost promenerar vi till hamnen, för att bevittna pilgrimernas avfärd till det heliga berget Athos och för att bekanta oss med omgivningarna. Johannes berättar om det heliga berget Athos och sina tiotal resor dit med pilgrimer. Efter paus för lunch, reser vi till Greklands största ortodoxa kvinnokloster i byn Ormylia, ca 6 mil från Ouranopolis. Denna kommunitet, med ca 120 välutbildade nunnor, hör ihop med athosklostret Simonopetra. Tillsammans med andra besökare, deltar vi systrarnas vesper, och njuter av deras gästvänlighet. Mot kvällen återvänder vi till Ouranopolis.
3

Måndag 21/9: Serres i Mellersta Makedonien

Vi tar farväl av Ouranopolis och reser till Thessaloniki. På vägen besöker vi två kvinnokloster, som också hör ihop med det heliga berget Athos. Båda är tillägnade Johannes Döparen och ligger nära Serres, i mellersta Makedonien. Det första klostret grundades 1270 och är inte bara en andlig plats, utan är också ett högklassigt kulturminnesmärke: bland annat får vi se Manuel Panselinos’ (dog ca 1320) muralmålningar i makedonisk stil.  Andligt hör klostret ihop med Filotheu på Athos. Dagens andra kloster, är en relativt nyligen (1981) upprättad kopia av athosklostret Ksenofontos. Det är beläget i en underskön miljö, i byn Akritogori, nära sjön Kerkini. På kvällen i Thessaloniki installerar vi oss på Hotell Orestias Kastorias, i stadens historiska centrum.
4

Tisdag 22/9 : Berget Olympos

Dagens program är en heldagsutflykt till Helige Dionysios kloster vid Olympus fot. Detta kloster, som den Helige Dionysios grundade 1540, har haft en stor andlig och kulturell betydelse. På klostergården finns bland annat en butik med klostrets berömda naturprodukter och ett unikt klostermuseum. Förutom ett besök i det, gör vi också en liten vandring i terrängen till Helige Dionysios källa (ca 1 h) och, om möjligt, har ett möte med en av munkarna.
5

Onsdag 23/9: Thessaloniki

Eftersom vi bor ett stenkast från stadens andliga hjärta, den Helige Demetrios’ basilika, börjar vi dagen med att besöka det tillsammans med en lokal guide som ska visa oss runt i centrala Thessaloniki under ca 6 timmar, med paus för lunch i mitten. Helige Demetrius är Thessalonikis skyddshelgon som led martyrdöden under Diocletianus’ och Galerius’ förföljelser i början av 300-talet.
6

Torsdag 24/9: Thessaloniki

Dagen är fri för egna strövtåg fram till att vi reser med vår buss till Meteora vid kl. 15.00. Den som vill kan följa med Johannes till stadens judiska museum under förmiddagen. Transfern till Meteora tar ca 3 ½ timme. Vi chekar in på välmeriterade Hotel Alexiou, och avslutar dagen med en gemensam middag i centrala Kalambaka.
7

Fredag 25/9: Meteora

Tillsammans med vår lokala guide besöker två av de viktigaste klostren i Meteora, munkklostret Stora Meteoron och Helige Stefanus’ nunnekloster. Grundaren till det förstnämnda klostret, helige Athanasios från berget Athos, var också den som gav upphov till namnet Meteora kring år 1340. Vi avslutar det fyra timmar långa besöket i dessa kloster med att återvända till Kalambaka till fots. På kvällen föreläser Johannes utifrån en av Stefanusklostrets ikoner.
8

Lördag 26/9: Edessa och Veria

Vi säger adjö till Meteora, återvänder till Thessaloniki och slutligen flyger vi hem till Sverige. På vägen dit stannar vi vid de berömda vattenfallen i Edessa och sedan i Veria för att besöka Johannes av Döparens kloster som i likhet med kommuniteten i Ormylia står under Athosklostret Simonospetras andliga vård. Områdets kristna historia går tillbaka till aposteln Paulus som kommuniteten vid stadens synagoga tog emot “med stor villighet” enligt Apostlagärningarna 17:10. Dessutom blev det under romersk tid en vagga för monastiskt liv. Från Veria fortsätter vi direkt till Thessalonikis flygplats.

Mina fler än tio resor till det heliga berget Athos kom igång utifrån en studiecirkel som jag ledde i Uppsala för ett antal år sedan. Vi försökte läsa skriftsamlingen Filokalia som ger uttryck för den andlighet som präglar det heliga berget och som går tillbaka till ökenfäderna, dvs de första kristna asketerna som på 300-talet gav upphov till hela den monastiska rörelsen.

Den stora förvåningen var att det som vi läste i skrift i Uppsala fanns kvar på riktigt i form av hängivna människor, platser, konst, arkitektur och ännu mer litteratur. Det är de okunnigas stora välsignelse att ha kvar saker att upptäcka och förvånas över.

Vi börjar denna resa i Ouranopolis som är till synes en liten turistort, men samtidigt också en förort till Athos. Det är i Ouranoupolis hamn som de flesta Athos-pilgrimerna börjar sin resa dit. Detta präglar staden bland annat i fråga om butikernas utbud som i stor del består av handmålade ikoner och andra kyrkliga föremål. Något motsvarande finns enbart i Väst-Europas stora pilgrimsorter som till ex i Lourdes.

Sedan fortsätter vi västerut. De flesta av platserna har jag redan besökt, och har en koppling till, men det  finns också platser som också jag besöker för första gången utifrån att någon rekommenderat dem. Under resan möter vi några människor som jag mött tidigare och som väntar på oss, och andra som vi får en chans att förvåna med det intresse vi visar. I centrum för resan står det som också har inspirerat den rika kultur som vi möter, den öppna väg till Gud som Fadern uppenbarat genom Sonen, och som generationer av munkar och nunnor och andra heliga utforskat med livet som insats och kärlek som frukt.

/Johannes Pulkkanen